Uddeling 2012

Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris 2012 går til Signe Andersen, Hatsted.

Formand Frode Sørensens motivering for at give Signe Andersen, Hatsted, Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris 2012.

For 18. gang uddeler Sprogforeningen den 6. november 2012 sin Sprog- og Kulturpris. Prisen skal gå til en person, som har gjort en særlig indsats med hensyn til udvikling og formidling af det danske sprog i vores landsdel.

Lad mig sige det klart og tydeligt, det har faktisk ikke været svært at finde den person, som vi i aften vil hædre med Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris.
Vi ønsker at hædre en person – ja, jeg vil tillade mig at kalde hende for en personlighed, der uden tanke på sig selv har gjort en kæmpeindsats. Hun har i mange år været ildsjælen i bestræbelserne for at fremme det danske sprog og den danske kultur, især i Sydslesvig.

Hun er omhyggelig – nogen vil oven i købet kalde hende for en “gammeldags” sydslesviger, og det sagt i ordets bedste forstand. Hun er flittig og hun kunne ikke drømme om at gå på kompromis med sin overbevisning.

Flid og ansvarlighed er to ord som passer til hende, og de kombineres ofte med hjælpsomhed i forhold til dem, der ikke kan selv. Hendes navn har været og bliver nævnt i stort set alle kulturelle sammenhænge syd for grænsen. Men det er ikke alene i Sydslesvig, også i Nord har vi i mange år haft gavn og glæde af et inspirerende samarbejde med årets prisvinder.

Jeg vil her gerne gribe tilbage på et citat fra Sprogforeninges årsberetning 2009:
Du har været en fantastisk igangsætter og initiativtager. Du er kommet med nye ideer og tanker. Du er en forkæmper for danskhed – såvel i nord som i syd. Du har kæmpet for en dansk åbenhed i en god og sober tone efter mottoet: Danske ord i danske munde!
Din kuffert, din “Slå-ud-folder” og dine mærkater og plakater har fulgt dig og sat deres præg. Du er og har været en ildsjæl for Sprogforeningen.

Det er mig en glæde på Sprogforeningens vegne at uddele Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris 2012 til Signe Andersen.