Sproget får det glatte lagen

Sprogforeningen i Sydslesvig starter sæsonen med dette spændende foredrag om sprog:
“Sproget får det glatte lagen”

Mandag den 10. september kl 19:00 på Dansk Centralbibliotek i Flensborg. Entré: 7 Euro

Michael Ejstrup fortæller om, hvordan vi hele tiden sikrer, at ordsprog og talemåder passer til den tid, vi skal bruge dem i.
De unge gør det. Journalister og politikere gør det en del, og selv den ikke helt unge generation gør det indimellem. Den danske reality-stjerne Amalie gør det helt vildt meget. Vi ændrer konstant en lille smule på de faste vendinger. Nogle mere bevidst end andre.
Michael Ejstrup, sprog- og dialektforsker og forskningschef i sprog ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole fortæller om danskeres kultur i forandring, hvordan vi hele tiden sikrer, at ordsprog og talemåder passer til den tid, vi skal bruge dem i. Ejstrup viser tekst- og billedeksempler med både talesprogets og skriftsprogets spidsfindigheder. Alle kan finde eksempler, der enten styrker smilenes størrelse eller får mavesyren til at skumme. ”Verden er af lava”. Eller hvad siger du?
Michael Ejstrup har skrevet flere bøger På biblioteket finder du bl.a. ”Grundbog i sprog” og ”Hvad tiden er fuld af, flyder munden over med: faste vendinger i forandring”.

En del af Danmarks Bibliotekers kampagne ORD.

Arrangeret i samarbejde med Sprogforeningen i Sydslesvig og Foreningen Norden i Sydslesvig.